HVORDAN?
Print materialet, laminer evt. og klip alle delene ud.
Placér rygsækken foran barnet. Snak om I nu skal lege, at I skal på en rejse, og derfor skal pakke en stor rygsæk med masser af ting. Alle tingene som barnet skal pakke skal starte med eller indeholde r-lyden/rævelyden. Snak om hvordan rævelyden lyder, og om barnet allerede kan finde på nogle ting som er gode at have med på en rejse. Snak også om, hvorvidt disse ord starter med rævelyden. Derefter kan spillet starte.
Placér alle brikkerne med bagsiden opad. Barnet skal nu trække ét billede ad gangen, benævne billedet og herefter placere billedet i rygsækken. Enkelte billeder indeholder ikke rævelyden. Ha’ en dialog om dette undervejs og snak om hvilken lyd, billedet mon starter med. Disse billeder placeres ikke i rygsækken.
Når alle /r/-billederne er placeret i rygsækken, er spillet slut.
TIP: Lav spillet om til en leg der træner sætningsdannelse og dermed hjælper automatiseringen af lyden til spontantale.
SÅDAN SPILLER DU LEGEN:
FØRSTE PERSON SIGER:
“I MIN RYGSÆK HAR JEG PAKKET: EN RISKIKS.”
NÆSTE PERSON GENTAGER OG TILFØJER SAMTIDIGIT ET NYT ORD:
“I MIN RYGSÆK HAR JEG PAKKET: EN RISKIKS OG EN REGNJAKKE.”
FORTSÆT LEGEN:
“… EN RISKIKS, EN REGNJAKKE OG EN ROMKUGLE.”
OSV. INDTIL MAN IKKE LÆNGERE KAN HUSKE ALLE TINGENE 😄


DOWNLOAD GRATIS HER:


Leave a Reply